قیر MC و معایب آن در راهسازی

قیر MC و معایب آن در راهسازی

قیر های مایع یا همان قیر های نفتی در کاربرد های مختلف به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. قیر های امولسیونی و قیر های محلول که خود قیر های محلول نیز به سه دسته کلی شامل قیر های ام سی و قیرهای آر سی و همینطور قیر های اس سی تقسیم بندی شده اند.

در آخرین دسته بندی نیز، قیر های ام سی هستند که به زیرشاخه های؛ ام سی30، ام سی250، ام سی800 و ام سی 3000 طبقه بندی می گردند.

از پر مصرف ترین قیرهای ام سی در کشور ما که به منظور اجرای آسفالت های سرد و گرم به کار می روند قیر ام سی250 می باشد. قبلاً این نوع قیر را قیر ام سی دو (MC2) می نامیدند، همچنین در سالیان قبل قیر ام سی250 به صورت گسترده ای در صنعت راهسازی مورد استفاده قرار می گرفت و در حال حاضر نیز علی رغم مخالفت و ممانعت دستگاه های اجرایی در عدم استفاده از این نوع قیر  به دلیل اینکه این نوع قیر در شرایط محیطی مایع است و با حرارت کمی کاملاً روان می گردد؛ هنوز شاهد استفاده آن در برخی از پروژه های راهسازی می باشیم.

در زمان استفاده از قیر ام سی250 و پس از آن حلال موجود در قیر تبخیر شده و تنها قیر خالص بجا می ماند این قیر خاصیت چسبندگی داشته و در راهسازی مورد استفاده قرار می گردد.

 

کیفیت این محصول به نوع قیر و حلال نفتی مورد استفاده بستگی دارد، همچنین مقدار و درصد حلال مورد استفاده در قیر ام سی250 از نکات قابل توجه می باشد به طوریکه هر اندازه مقدار هیدروکربن(حلال) آن بیشتر باشد این قیر روان تر می باشد و سرعت گیرش و یا سفت شدن آن به نوع قیر و حلال مصرفی بستگی دارد.

همانطور که اشاره شد در کشور ما استفاده از قیرهای ام سی250 ممنوع شده است؛ این در حالیست که هنوز در کشور حجم بسیار بالایی از قیرهای مایع را قیر ام سی250 به خود اختصاص داده است و متاسفانه این روند تا آینده نامشخص ادامه خواهد داشت. از مشکلات این نوع قیر مایع مشکلات زیست محیطی و استفاده از حلال است. از طرفی وجود کارخانه های قیر امولسیونی و تولید آن در سراسر کشور استفاده از آن را غیرقابل قبول کرده است ولی هنوز قیر ام سی250 بصورت گسترده ای در کشور همچنان استفاده می شود. همانطور که اشاره شد قیر محلول ام سی250 از اختلاط قیرهای با درجه نفوذ هیدروکربن های نفتی تولید می شود میزان گرانروی این نوع قیر به کمک دستگاه ویسکوزیته اندازه گیری می شود.

این نوع قیر نباید بیش از حد گرم شود در غیر این صورت باعث اکسیداسیون آن می شود و برای گرم کردن آن بایستی از مشعل مستقیم آتش جلوگیری بعمل آید. بخارات قیر برای سلامتی مضر است و استفاده از ماسک های فیلتردار در صورت مواجه طولانی و پرسنل مشغول بکار آن اجباری است.

علی رغم تمایل این شرکت در تولید قیرهای ام سی بدلیل وجود تقاضا در بازار هنوز این نوع قیر را تولید و به فروش می رساند.

اینستاگرام

 
خدمات حمل قیر به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه
مجهز به ناوگان بروز با تانکرهای دوجداره، ردیاب و لاگر دما