دانستنی های حمل قیر امولسیون

دانستنی های حمل قیر امولسیون

قیر امولسیون از مخلوط ذرات قیری در فاز آبی تولید می شود به همین دلیل در حمل و نگهداری هم دارای مزایا و هم معایبی است. هنگامی که قیر امولسیونی(emulsion) ساخته شده است، باید بر روی مواد آن آزمایشات مربوط به منظور ثبات(Stability) مناسب برای ذخیره سازی(Storage)  و حمل و نقل(shipping) انجام شود. 

وزن(weight) قیر امولسیون به وزن آب نزدیک است که این باعث کمک به  قابلیت قیر امولسیونی در جلوگیری از ته نشین شدن(settle) در قسمت پایین و همچنین جلوگیری در لخته شدن(cream) در قسمت روی آن می شود.  

تست های مربوط به ته نشینی و ثبت ذخیره سازی در بیست و چهار ساعت تا پنج روز پس از تولید به منظور اطمینان از حفظ کیفیت تولید انجام می شود. آزمایش هایی بر روی نمونه های باقی مانده از قسمت بالا و پایین سیلندر مربوط به آزمایش در زمان معین گرفته می شود. تفاوت در خواص باقی مانده از بالا به پایین سیلندر برای اطمینان از حفظ مشخصات مورد نظر، با همدیگر مقایسه می شود.

تست شامل دمای امولسیون نیز می باشد بعضی از امولسیون ها قبل از حمل و نقل باید خنک شوند، در حالیکه دیگر امولسیون ها نیاز دارند دمای آنها در نزدیکی دمای تولید نگهداری شود.

در زمان ذخیره قیر موارد زیر باید رعایت شود:

  1. 1- امولسیون را بین 10 درجه سانتیگراد و 85 درجه سانتیگراد بسته به این که چه محصول و کاربردی دارد ذخیره می شود.

2- بر اساس نوع امولسیون و کاربرد آن در دماهای مخصوص به خود آن را در مخازن جداگانه ذخیره می¬کنیم.

3- دمای(temperature) بالا آب را تبخیر می کند در نتیجه خصوصیات امولسیون را تغییر می دهد دمای قیر امولسیون را از 85 درجه سانتیگراد نباید بیشتر کرد.

4- امولسیون نباید یخ(freeze)  بزند زیرا موجب تخریب آن می شود و قیر و آب جدا می شود در این حالت دو فاز از هم جدا شده و قابل استفاده مجدد نمی باشند. (شکست امولسیون) 

از هوای فشرده(forced air) برای هم زدن قیر امولسیون نباید استفاده کرد این کار باعث شکست امولسیون(breaking emulsion) می  شود.

حمل و جابجایی قیر امولسیون:

  • زمانی که قیر امولسیون گرم می شود برای کاهش لخت شدگی بایستی آنرا هم زد (سیرکوله کردن).
  • برای جلوگیری از ایجاد کف، لوله های مسیر رفت و برگشت باید در کف تانکر قرار گیرند.
  • برای جابجایی قیر بایستی از پمپ هایی در مقاطع و حجم مناسب استفاده شود.
  • برای اطمینان پیدا کردن از سازگاری آب با قیر امولسیون در هنگام رقیق سازی بایستی مقداری از آن را آزمایش کرد.
  • امولسیون را نباید در تانکرهایی که حاوی مواد نامناسب میباشند بارگیری و حمل نمود.
  • قیر امولسیون را در معرض آتش و گرما و یا اکسیدکننده های قوی نباید قرار گیرد.
  • برای رقیق کردن قیر امولسیون آب را به آهستگی به آن اضافه میکنیم هرگز نباید قیر امولسیون را به تانکر آب اضافه کرد. امولسیون تندشکن را با آب رقیق نمی کنند.
  • امولسیون های با انواع و طبقه های مختلف را نباید با هم مخلوط کرد.
  • وقتی قیر امولسیون در زمان طولانی ذخیره شده است، قبل از مصرف آن باید به هم زده شود.
  • جهت جلوگیری از تلاطم امولسیون در کامیون های حمل امولسیون از تانکر های دارای تیغه موج شکن استفاده شود.
  • برای برداشتن و تخلیه امولسیون، آن را باید از کف برداشت کرد تا تاثیر ناخالصی حاصل از لخته شدن احتمالی به کمترین اندازه خود برسد.
  • از پمپ کردن و سیرکوله نمودن متوالی امولسیون خودداری کنید، زیرا ممکن است ویسکوزیته آن کاهش یافته و هوا وارد آن شود و امولسیون ناپایدار گردد.

حمل قیرهای امولسیونی با تانکرهای دوجداره:

استفاده از تانکر دو جداره عایق از هدر رفتن دما در زمان بارگیری جلوگیری کرده و همچنین موجب صرفه جویی در مصرف سوخت میگردد، همچنین کمک زیادی در محل تخلیه از نظر حذف زمان مینماید و موجب افزایش ایمنی در زمان تخلیه شده و نیازی به گرم کردن قیر در زمان تخلیه نمیباشد و همچنین سبب آلودگی محیط نیز نمی شود.

اینستاگرام

 
خدمات حمل قیر به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه
مجهز به ناوگان بروز با تانکرهای دوجداره، ردیاب و لاگر دما