تصور اشتباه در مورد رده بندی قیرهای عملکردی (PG)
نویسنده: نادر طباطبائی، استاد روسازی راه و مواد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
رئیس هیأت مدیره انجمن تکنولوژیستهای آسفالت خاورمیانه (MESAT)
اخیراً بحثهایی در مورد قیرهای عملکردی توسط برخی عزیزان مطرح شده است که بهتر است توضیحاتی در مورد ردهبندی عملکردی قیر ارائه شود.
تا 25 سال پیش تنها دو روش برای رده بندی قیر وجود داشت؛ رده بندی بر اساس درجه نفوذ و رده بندی بر اساس کندروانی (گرانروی). در روش رده بندی بر اساس درجه نفوذ، قوام قير از مقدار نفوذ سوزن استاندارد درون نمونه قیری در دماي 25 درجه سلسیوس به مدت 5 ثانيه تعیین ميشود. در روش رده بندی بر اساس كندرواني، مقدار کندروانی مطلق يا ديناميكي در دماي 60 درجه سلسیوس مبنای رده بندی است. كندرواني نسبت تنش برشي به نرخ كرنش برشي در يك سيال نيوتني است.
محدوديتهاي روشهاي متداول رده بندي قير
اشكال عمده روشهای رده بندي بالا عدم کفایت آنها براي بررسي خصوصيات ويسكوالاستيك قير و توانایی آنها برای پیشبینی رفتار در دوره عملکرد قير است. دیگر اشكالات زير نیز در این روشها وجود دارد:
- عدم حساسیت کافی درجه نفوذ برای بیان رفتار قیر
- حساسيت پارامترهای اندازهگیری شده به تنش برشي
- فقدان یا محدودیت در تبیین حساسيت دمايي قیر
- عدم در نظرگیری پير شدگي قير در دراز مدت (در دوره بهرهبرداری)
روش رده بندی قیر بر اساس عملكرد (PG)
با توجه به اشکالات بالا در سال 1986، برنامه تحقيقات استراتژيك بزرگراهها (SHRP) در امریکا برای تدوين آزمايشها و استاندارد جديدي براي اندازه گيري خصوصيات فيزيكي قير ایجاد شد. نتايج اين تحقيقات، كه هزينه اي بالغ بر 50 ميليون دلار را در برداشت، تدوين آزمايشها و آييننامه جديدي براي تعيين مشخصات قيربود.
عمدهترين نتيجه اين تحقيقات تدوين يك سيستم جامع ردهبندی قير موسوم به عملکردی (PG) یا سوپرپيو بود. براساس اين سيستم حدود و معيارهايي براي قير براي جلوگيري از بروز اشکالات بالا وضع گرديد. با استفاده از اين سيستم انتخاب قير به منظور حصول عملكرد مناسب مخلوط آسفالتی به شيوه منطقي انجام مي گيرد. اين پارامترها و معیاره برای جلوگیری از بروز خرابیهای مهم و در نتیجه ارائه عملكرد مناسب مخلوط آسفالتی انتخاب و وضع شدهاند. در اين سيستم ردهبندي با انجام آزمايشهاي رئومتر برش ديناميكي، رئومتر تيرچه خمشي، كشش مستقيم، كندرواني چرخشي، و محاسبه فاکتورهای شيارشدگي و تركهاي ناشي از خستگي، و سختی خزشی قیر در دماهای زیر صفر رده بندي ميشود. در حالی که، در روش درجه نفوذ فقط قوام قیر در دمای 25 درجه سلسیوس آن هم به گونهای بسیار مقایسهای بدست میآید.
در ردهبندي PG هر قـير به صورت PGX-Y بيان ميگردد. كه PG بيانگر ردهبندي براساس عملكرد، X حداكثر دمايي است كه قير قادر به تحمل تنشهاي ناشي از شيار شدگي وYحداقل دمايي است كه قير قادر به تحمل تركهاي برودتي است. از اطلاعات هواشناسي و جغرافيايي محل براي تعيين گرمترين وسردترين دماي هوا درمحل استفاده مي شود. کمیت مجاز براي هر يك از پارامترهای بدست آمده از نتایج آزمايشها برای معیارهای عملکردی ثابت است ولی دمایی که آن معیار برآورده میشود برای قیرهای با رده مختلف تغییر میکند. بدین ترتیب مشخص میشود که قیر مورد نظر برای چه نوع شرایط دمایی قابل استفاده است. بنابراین، انتخاب قیر مناسب بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه صورت میگیرد و برای سطح ترافیک و سرعت عبور مسیر نیز تنظیم میشود. این ویژگیها در هیچ یک از های قدیمی وجود نداشت.
ارجحیت رده بندی PG در این است که چون پارامترهای کنترلی آن بیشتر و بازه مشخصات ردههای مختلف محدودتر است نیازمند به کنترل کیفیت بالاتر در تولید قیر بوده،که خود باعث رفتار یکنواختتری در عملکرد مخلوط آسفالتی میشود.
ایراد 1- چرا علیرغم استفاده از قیرهای PG در برخی پروژهها، هنوز خرابی در برخی از آنها رخ میدهد؟
پاسخ 1- مانند این است که گفته شود چرا علیرغم خرید تجهیزات پیشرفته پزشکی و وجود بیمارستانهای مجهز و داروهای جدید هنوز مرگ و میر در بیمارستانها رخ میدهد و باید برگشت به سیستم حکیمباشی. برای اینکه سوال با سوال پاسخ داده نشده باشد، عرض میشود که نقش قیر در مخلوط آسفالتی مانند یک حلقه در یک رشته زنجیر است. ضمن اینکه نقش مخلوط آسفالتی در کل روسازی نیز به همین صورت است. اگرچه قیر حلقهای با اهمیت و گران قیمت در این سیستم است، ولی طراحی، اجرا، نگهداری و مصالح نامناسب حتی در ارزانترین حلقه باعث تخریب کل سیستم مخلوط میشود.
ایراد 2- آیا داشتن آیین نامه قیرهای عملکردی بدون بکارگیری روش سوپرپیو برای طرح مخلوط آسفالتی بیحاصل است؟ یا با روش مارشال جواب نمیدهد؟
پاسخ 2- نه ارتباطی ندارد. البته، نه اینکه روش مارشال بهترین باشد و نیاز به بازنگری در طرح مخلوط نباشد. ولی حتی در آمریکا، ردهبندی عملکردی قیر (PG) و روش سوپرپیو برای طرح مخلوط، هم زمان در سال 1993 مطرح شد. آییننامه PG پس از دو سه سال فراگیر شد، ولی روش طرح اختلاط تا سال 2005 هم هنوز در برخی ایالتها استفاده نمیشد.
ایراد 3- قیرهای PG را خریدار هنگام دریافت به دلیل نداشتن آزمایشگاه مقیم نمیتواند انجام دهد و عملاً راه تقلب و سوء استفاده باز میشود.
پاسخ 3- درست است که تجهیزات گران قیمت است. ولی نباید شرایط اقتصادی حاضر بهانهای برای بازگشت به محصولی شود که کنترل در تولید آن هم پایین است. حدود 15 سال پیش، در گزارشی که برای شرکت قیر پاسارگاد انجام شد مطرح شد که برچسب قیرهای PG باید در چند سال اول دوگانه باشد؛ یعنی معادل رده درجه نفوذی نیز قید شود. در این صورت، خریدار میتواند هنگام خرید مواردی مانند درجه نفوذ و نقطه نرمی را آزمایش کند و اگر با آن چه روی بارنامه قید شده مطابقت نداشته باشد آن را نپذیرد.