قیر گوی سبقت صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ را ربود

قیر گوی سبقت صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ را ربود

براساس گزارش سازمان توسعه وتجارت ۲۰ قلم عمده صادراتی در سال گذشته سهم بیش از ۵۰ درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داده اند.

کالاهای جدیدالورود به لیست اقلام برتر صادراتی سال‌۱۴۰۰ را «گاز طبیعی»، «قیرنفت»، «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین» و «بنزین» تشکیل می‌دهند. همچنین جدیدالورودها به لیست اقلام عمده وارداتی نیز شامل «واکسن‌های پزشکی»، «سایر پارچه‌های تار و پودباف از نخ رشته‌ای سنتتیک» و «سایر دارو با منشأ طبیعی مورد‌استفاده دامپزشکی» است.

ارزش کالاهای «اوره حتی به‌صورت محلول در آب»، «سایر محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج»، «آلومینیوم به‌صورت کارنشده، غیرممزوج»، «کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه‌شده» و «بوتان مایع شده» بیشترین افزایش را در بین ۲۰ قلم عمده صادراتی داشته‌اند. همچنین در بخش واردات «تراکتورهای جاده‌ای برای نیمه‌تریلرها»، «واکسن‌ها برای پزشکی»، «گندم معمولی»، «سایر پارچه‌های تار و پودباف از نخ رشته سنتتیک» و «روغن سویا، حتی صمغ‌گرفته» بیشترین رشد ارزشی را نسبت به سال‌۹۹ تجربه کرده‌اند.

۲۰ کالای عمده صادراتی
بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، ۲۰ کالای نخست صادراتی در مجموع ارزشی معادل ۲۸‌میلیارد و ۳۷۶‌میلیون دلار داشته و وزن آنها نیز به ۶۳‌میلیون و ۸۲۹‌هزار تن می‌رسد. این ۲۰ قلم از نظر وزنی رشد ۱۳‌درصدی و از نظر ارزشی افزایش ۴۸‌درصدی داشته‌اند. از میان این ۲۰ کالا، دو کالا با افت ارزشی و ۷ قلم کالا با کاهش وزنی روبه‌رو بوده‌اند. بیشترین ارزش صادرات در سال‌گذشته مربوط به «گاز طبیعی» بوده است. ۴‌میلیارد و ۸۷۵‌میلیون دلار از این کالا به کشورهای هدف صادر شده است که از نظر ارزشی رشد ۸۴‌درصدی و سهم ۱۰‌درصدی را به خود اختصاص داده است. صادرات این کالا به لحاظ وزنی هم افزایش ۹۱‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌۹۹ داشته است. «متانول» به‌عنوان دومین کالای صادراتی در سال‌۱۴۰۰ است که ارزش صادرات آن ۲میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار و سهم ارزشی آن نیز ۵/ ۴‌درصد است. رشد ۸۷‌درصدی ارزشی و ۴‌درصدی وزنی نیز در کارنامه صادرات این کالا به چشم می‌خورد.

«پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴ درصد» با ارزش ۲‌میلیارد و ۷۴‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۳/ ۴‌درصد در رده سوم قرار گرفته است. این کالا از نظر ارزشی افزایش ۴۲‌درصدی و از لحاظ وزنی رشد یک‌درصدی داشته است. «پروپان مایع‌شده» هم در سال‌گذشته صادراتی معادل یک‌میلیارد و ۹۰۸‌میلیون دلار داشته که سهم صادرات آن از کل صادرات ۱۴۰۰ به ۹/ ۳درصد می‌رسد. صدور این کالا در سال‌گذشته نسبت به سال‌۹۹ رشد وزنی و ارزشی ۳۰‌درصدی و ۹۶‌درصدی داشته است. صادرات «اوره حتی به‌صورت محلول در آب» در سال‌گذشته با رشد ارزشی ۱۵۶‌درصدی نسبت به سال‌۹۹ روبه‌رو بوده و ارزش آن به یک‌میلیارد و ۸۰۷‌میلیون دلار رسیده و سهم ارزشی آن نیز ۷/ ۳درصد است. صدور این کالا از نظر وزنی هم یک‌درصد افزایش داشته است.

«شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» با ارزش یک‌میلیارد و ۷۱۵‌میلیون دلار، سهم ارزشی ۵/ ۳‌درصدی و رشد ارزشی ۸۲‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌۹۹، ششمین کالای صادراتی سال‌گذشته است. صادرات «سایر محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج» هم دارای ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۷۰۳‌میلیون دلار، سهم ارزشی ۵/ ۳‌درصدی و رشد ارزشی ۱۵۱‌درصدی نسبت به سال‌۹۹ است. «کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه‌شده» که هشتمین کالای صادراتی است نیز دارای ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون دلار، سهم ارزشی ۲/ ۳‌درصدی و رشد ارزشی ۱۱۶‌درصدی نسبت به سال‌قبل است.

صادرات «قیر نفت» در سال‌گذشته ارزآوری یک‌میلیارد و ۴۳۰‌میلیون دلاری داشته و سهم ۹/ ۲‌درصدی از کل صادرات ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات این کالا نسبت به سال‌۹۹ رشد ۷۳‌درصدی داشته است.

اینستاگرام

 
خدمات حمل قیر به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه
مجهز به ناوگان بروز با تانکرهای دوجداره، ردیاب و لاگر دما