قیر امولسیون از مخلوط ذرات قیری در فاز آبی تولید می شود به همین دلیل در حمل و نگهداری هم دارای مزایا و هم معایبی است. هنگامی که قیر امولسیونی(emulsion) ساخته شده است، باید بر روی مواد آن آزمایشات مربوط به منظور ثبات(Stability) مناسب برای ذخیره سازی(Storage) و حمل و نقل(shipping) انجام شود.
قیر مادهای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید میشود. قیر مادهای هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوهای تیره که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل میشود.
طرح اختلاط مخلوط آسفالتی از جمله مهم ترین و کلیدی ترین عوامل تعیین کننده رفتار و عملکرد مخلوط آسفالتی در دوره بهرهبرداری است. به همین دلیل است که مسایل مربوط به طرح اختلاط، جزییات انجام آزمایشهای مربوط و افزایش دقت آنها از جمله موضوعاتی است که در مجامع علمی مرتبط همواره مورد بحث قرار می گیرد و سعی میشود که بهبود یابد.
قیر های مایع یا همان قیر های نفتی در کاربرد های مختلف به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. قیر های امولسیونی و قیر های محلول که خود قیر های محلول نیز به سه دسته کلی شامل قیر های ام سی و قیرهای آر سی و همینطور قیر های اس سی تقسیم بندی شده اند.
به طور کلی قطران و قیر دارای زیانهای مشابهی هستند. هر دو سبب تحریک پوست و مخاط و آثار سرطان زایی می باشند. مع ذالک خطرهای ناشی از قیر بیش تر از قطران است. و "بیماری قیر" پدیده بیمارگونه ای است که از تماس با گردوغبارهای قیر ایجاد می گردد و اثر زیان آور غبار شدید تر از بخار قیر می باشد.